tisdag 17 september 2013

Bevakningar

Börsen tuffar på och en hel del aktier börjar se lite dyra ut. Som vanligt screenar jag marknaden löpande efter intressanta objekt, både svenska och utländska. Kommer ligga lite lågt ett tag till i väntan på nya pengar.

De mest intressanta för tillfället sett ur en normalvärderingsmetod (NEPS) av dem som jag bevakar är: Oriflame, Millicom, Peab, Saab och Nordea. Utanför landets gränser är Seadrill alltid av intresse, även om jag inte kommer att öka mer där nu på grund av min höga vikt i detta papper. Bevakar även Realty Income och vissa andra amerikanska Reits.

/Bonden

7 kommentarer:

  1. Utveckla gärna lite hur du tänkar kring REIT's framöver. Tror du inte att utdelningen på dessa kommer att minska framöver?

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
  2. Det beror nog lite på hur räntorna går framöver. Det klart att mode går upp rejält så ökar ju finansieringskostnaderna och resultatet faller. Då kommer ju kurserna att tryckas ned. Jag är domkrets bekväm med situationen ser ut just nu, sen är det ju givetvis viktigt att välja rätt häst. Det kommer alltid finnas vinnare och förlorare. Satsar man exempelvis på "säkra" kort som Realty Income osv så borde man iaf inte drabbas av sänkt utdelning. Vad som dock händer med kursen på kort sikt är ju en annan fråga.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Ja, det verkar onekligen som om du har en hel del preffar i portföljen. Någon speciell du gillar extra mycket?

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
  4. Klövern och Sagax är stabila och bra. Vilken man ska välja handlar väl mest om vilken som ger högst direktavkastning. Inte fel att ha några olika för att sprida riskerna lite också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Jag har dock lite svårt att hitta information kring inlösenpris hos de olika preffarna. Måste jag läsa prospektet för att hitta eller finns det någon bra samlingssida? Ursäkta min okunskap :).

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
  5. Har inte heller stött på någon bra sida med samlad info kring detta. Jag har kollat upp detta vid varje separat tillfälle jag investerat. Hittande något får du gärna hojta!!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag slänger ut en blänkare på min blogg så kanske någon har koll.

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera