fredag 4 april 2014

Köpt lite mer VICP Pref

Köpte idag på mig lite fler Victoria Park Pref. Har en liten del av portföljen som är av det lite "säkrare" slaget och där ligger pengarna parkerade i olika preferensaktier. Valet av köp denna gången föll på Victoria då både Klövern och Sagax stod för rätt stora delar av Bonde-portföljen. Lurade lite på Ferronordics Pref-aktie men vågade inte riktigt på grund av rysskräcken. Möjligt att jag kanske köper denna aktie senare om situationen i Krim lugnar sig lite. Victoria Park håller på att expandera och är ett spännande bolag med hyggligt stabila finanser. Innehavet utgör numera 6 % av portföljen.

3 kommentarer:

  1. Hur är det med utdelningstäckning i Victoria Park? Börsveckan man fick på prov på som skrevs i januari fick det till att VP hade en utdelningstäckning på 0.9. Att jämföra med Klöverns 3.1 och Sagax 4.2. Har inte kollat mer ingående och deras finanser kan ha förbättrats sedan dess. Känns lite farligt om de inte kan garantera sin utdelning dock.

    SvaraRadera
  2. Aha då var det kanske som köpte lite av mina preffar i VP som jag sålde en del av före utdelningen nyss.
    Anledningen var som förre kommentator angav - dels bolagets höga belåningsgrad.
    VP`s preffar är enl mig förenat med mkt hög risk över tid.

    SvaraRadera
  3. Ja, VICP har nog lite lägre täckningsgrad än Klövern och Sagax men jag är inte speciellt orolig. Victoria är ju lite under omstöpning och kommer att vara ett solitt bolag är min bedömning. Jag är inte speciellt orolig för utdelningen, inte under överskådlig tid iaf. Sen klart att man måste hålla lite koll löpande. Jag kommer inte öka mer i aktien framöver tror jag utan är nöjd med nivån.

    SvaraRadera