tisdag 23 juli 2013

Portföljuppdatering

Har genomfört ett par förändringar i Bonde-portföljen under sommaren. Har bla sålt av Avega och handlat på mig mera Seadrill. Har också tecknat mig för en liten post i Victoria Parks preferensemission. Kommer dessutom att flytta över mina Seadrill-aktier från depån till ISK. När jag flyttar dessa kommer vinst att realiseras, och det är lite därför som jag sålt av mina Avega-aktier som jag haft lite förlust på. Har inte velat flytta aktierna innan jag haft nått att kvitta mot. Efter denna flytten ligger samtliga aktier på ISK, något som jag tror mycket på om man fokuserar på utdelningar.

Nackdelen med ISK är givetvis att man inte kan kvittta förluster mot vinster. huvudfokus är givetvis att gå med vinst och då tycker jag att ISK är givet. Speciellt eftersom det räcker med en avkastning på ca 1,5 % för att det ska vara meningsfullt med detta skalet givet dagens skattesituation.

Den senaste tiden har det också hänt en hel del i Bonde-portföljens bolag. Jag summerar här under bara det som är absolut mest intressant:

Seadrill har beställt fyra nya UDW-borrskepp med leverans under 2015.  Bolaget drar därmed nytta av den senaste tidens kris inom skeppbyggnadsindustrin. Prislappen hamnade på strax under 600 miljoner dollar per skepp. I samband med releasen gavs flera bra indikationer på marknadssituationen framöver; bland annat uppgavs att orderboken för 2014-2016 på cirka 39 enheter är fullt ut absorberad och att utnyttjandegraden fortsätter att vara på höga nivåer med solida dagsrater för den moderna utrustningen. Dagsraterna för de 4 nya skeppen väntas ligga mellan 550.000-650.000 dollar per dag, enligt bolagets finanschef. Priserna på nybeställningarna tror jag att man får beteckna som mycket goda. I september förra året gjordes beställningar och då angavs summan "cirka 600 miljoner dollar". Nu specificerar man sig till "under 600 miljoner dollar". Dvs bättre villkor. Flera andra bolag har träffat avtal kring 650 miljoner dollar per enhet. Om man antar att dagsraterna hamnar på 600.000 dollar kommer det ge en avkastning på mer än 30 procent och var och en av de fyra enheterna kommer att vara bidragande med 4 procent till estimaten för 2016.

I fredags såg jag dessutom att TDN rapporterade om att bolaget är med om att ta hem kontraktet från Statoil och Lupe i Sverdrup-fältet.
"Seadrill, Maersk Drilling og Transocean konkurrerer om jackupkontrakten for Johan Sverdrup-feltet,
med en kontraktsverdi på opptil 1,2 milliarder dollar over åtte år", rapporterade nyhetsbyrån.
Budfrist för riggkontrakten väntas att vara sent i juli, med kontraktstilldelning i november.

På annat håll i Bonde-portföljen har Millicom nått ett principiellt avtal med colombianska EPM avseende en sammanslagning av de bådas telekomverksamhet i Colombia. Affären väntas bidra positivt till Millicoms kassaflöde 2014 och bolaget ser synergieffekter på över 600 miljoner dollar. Genom transaktionen ökar Millicoms nettoskuld med totalt cirka 1,1 miljarder dollar då det kombinerade bolaget kommer att
konsolideras fullt ut av Millicom efter affären. Det innebär att Millicoms nettoskuld/ebitda-multipel skulle varit motsvarande cirka 1,5 baserat på de senaste 12 månadernas rapporterade siffror inräknat UNE-verksamheternas pro forma-bidrag.

//Bonden

4 kommentarer:

  1. Det är en rad synnerligen intressanta bolag du har i din portfölj! Någon speciell strategisk anledning? Kul med folk som följer lite andra bolag än OMX30 =)

    Mvh
    Ekonomiadepten

    SvaraRadera
  2. Hej! Roligt att du tycker så! Trivs rätt bra med den strategiska inriktningen på portföljen. Jag ser ju mina preferensaktier mer eller mindre som en ränteplacering även om jag vet att det inte riktigt är så. Då känns det bra att ha en hyggligt stor del placerat i lite säkrare papper som inte svänger lika mycket och som ändå avkastar bra i förhållande till risken

    SvaraRadera
  3. Tack för en intressant blogg, speciellt inläggen om Seadrill. Är sugen på att kliva på men skulle gärna se att den blir lite billigare först.

    Fast, det vill man väl å andra sidan väl alltid...

    SvaraRadera
  4. Ja det är ju ett litet dilemma. Å ena sidan bra kurser att gå in på eller så höga kurser som ger höga värden. Jag föredrar för egen del i detta fallet ökande kurser :) Seadrill ser fortsatt intressant ut även på dessa nivåerna. Marknaden är fortsatt stark, bolaget expanderar med nya riggar och skepp och vinsterna samt direktavkastning är stigande. Blir intressant att följa utvecklingen framöver! Lycka till

    SvaraRadera