måndag 12 maj 2014

Portföljen

Den totala portföljen har nu passerat milstolpen 600000 kr, vilket är kul. Börsen fortsätter att trotsa Ukraina-oron och det känns bra. Wall Street fortsätter att notera nya kursrekord och många av de svenska aktierna hänger på. Rapportsäsongen har varit helt ok tycker jag med få överraskningar. Räntorna är fortsatt låga och alternativen till börsen är fortsatt få. Det visar sig inte minst på preferensaktierna som fortsätter uppåt, vilket är kul. Börsnoteringarna står som spön i backen och det börjar kännas att vi närmar oss en ny topp. Frågan är bara hur länge vi kör på innan det viker ned. Jag tror på en kortsiktig rekyl framöver efter den starka uppgången. Ingenting varar för evigt och inte heller denna gången kommer börsens träd växa till himlen.

Blir nog nått nytt köp inom två veckor. Har inte helt bestämt mig ännu utan utvärderar ett par alternativ. Har du några förslag på köpkandidater?

/Bonden

10 kommentarer:

  1. Va tycker du om Prospect Capital till dagens kurs? Vore kul att läsa din syn på risken med bolaget :)

    SvaraRadera
  2. Den känns fortfarande intressant. Tycker att förhållandet mellan risk/reward känns fortsatt intressant. Sen klart att om det skulle smälla till i omvärlden eller på finansmarknaderna så kan den nog pressas en del. Tror dock attd en höga utdelningen sätter ett golv

    SvaraRadera
  3. http://www.prospectstreet.com/file.aspx?IID=4092630&FID=23611775

    SvaraRadera
  4. Härligt, härligt, nya finansiella muskler, ingen påverkan på vare sig skatter eller utdelningsförmågan. Jag behåller mina PSEC!

    SvaraRadera
  5. Atlantic Power Corp tycker jag är ett spännande bolag med hög utdelning 11,2% och stor uppsida.

    SvaraRadera
  6. Låter intressant. Har jag inte tittat närmare på. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Hej, Jag undrar vad ditt GAV är på Seadrill.

    Jag funderade på köpa in Seadrill själv när aktien låg under 200 NOK men gjorde inte det för jag läste att Seadrill själva sade att det är hög konkurrens och minskad efterfrågan på rigg-marknaden.

    Vad tror du om efterfrågan på riggar och konkurrensen framöver?

    SvaraRadera
  8. Strax över 200. Har dock fått en hel del utdelningar så justerar man för det så ligger jag på plus. Haft lite osis med timingen, hade kunnat fått bättre gav. Efterfrågan kan nog vara lite pressad på kort sikt men jag tror Seadrill klarar sig hyggligt med tanke på flottans ålder och modernitet. Samtidigt ska man komma ihåg att orderboken är välfylld och upphandlad på bra nivåer. Kommande kontrakt kan som sagt bli lite pressade men jag är fortsatt överlag optimist.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Jag anser det ser väldigt ljust ut framöver. Själv har jag även en position i Awilco drilling som ger 20% direktavkastning.
    Dock skall man ta med i beräkningen att de kommer serva sina riggar inom kort så då kan det få konsekvenser för kvartalsekonomen,
    Däremot är skuldsättningen låg så det finns antydningar om att utdelningarna även kommer ske under denna tid.

    SvaraRadera