måndag 3 februari 2014

Mekonomen

Efter ett rejält ras i aktiekursen för Mekonomen har jag börjat så smått att snegla på aktien, främst för aktieklubbens räkning men skulle även kunna tänka mig den för egen del.

Aktien har backat betänkligt sista tiden efter vinstvarningen för ett tag sedan. Bolaget skyller främst på sämre försäljning och en försvagad norsk krona. Inte omöjligt att detta är ganska temporära effekter som inte nödvändigtvis kommer hålla isig. Att bolaget är en lågprisaktör ser jag som positivt i tider av spariver bland konsumenter.

Behåller man utdelningen på 7 kr landar direktavkastningen på 4,6 %.  Vi får se lite vad de andra gubbarna har för förslag på mötet men jag lutar åt att detta blir mitt förslag för denna gången.

Vad har ni för åsikter om Mekonomen? Vågar man fånga den fallande kniven?

3 kommentarer:

  1. Ja, jag slog till och kommer att öka lite vid likvärdig eller lägre kurs. Man får gå tillbaka till sommaren 2010 för att hitta så låga kurser som nu och även om utdelningen skulle bli 6 kr (som den var 2008) så motsvarar det nästan 4% i direktavkastning. Ser man Mekonomen som en lång investering har jag svårt att se att man skulle göra bort sig fatalt vid ett inträde just nu. :)
    Lycka till! =)

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka!

    Hade jag likvida medel tillgängligt hade jag nog funderat på köp jag med - och faktiskt kunna tänka mig att göra ett undantag från min (kanske något oortodoxa) princip att inte kliva in i aktier med "tråkig" helårsutdelning ;)

    SvaraRadera