måndag 17 juni 2013

Inlösen T2 och Betsson, inköp Millicom

Idag dök pengarna upp från Betssons inlösenprogram och i slutet av förra veckan levererades Tele2:s pengaöverföring från Rysslandsaffären. Totalt blev det en fin summa som nu har kunnat omplacerats. Jag har under de senaste veckorna vacklat en hel del fram och tillbaka hur jag ska göra med pengarna. Ett tag var jag inne på byggaktier (mest aktuellt med NCC) och ett tag lurade jag på banker, och då främst Nordea. Har också lurat på Bure, Realty Income och Prospect Capital.

Vad gäller bankerna så har jag en positiv syn på sektorns vinsttrend. Mest potential ser jag för tillfället i Nordea där jag tror att man kommer få en bra utväxling på kapitalet och en fin direktavkastning. Även Swedbank är intressant efter den senaste tidens lilla dipp. Vad gäller Nordea så har man haft lite problem med den danska marknaden efter de senaste årens svaga bomarknad samt på rederisidan där man är ganska stora. Förlusterna inom dessa områden borde börja minska samtidigt som det börjar klarna i frågan hur bankernas kapitaltäckning ska se ut. Att det kommer bli riktigt fin direktavkastning tror jag är ställt utom allt tvivel.

MEN, nu blev det alltså inte Nordea som jag lade mina Ryss-pengar i utan Millicom. Jag är rätt komfortabel med mixen i bolagets verksamhet och inriktning. Man får liksom både en hyggligt stabil tele-verksamhet och en stor uppsida i bolagets troliga expansion. Värderingen ser inte heller speciellt ansträngd ut på nivåer runt 500-lappen. Tittar man på snittet av vinst per aktie mellan 2007 och 2012 och lägger samman det med analytikernas snittprognoser för 2013 och 2014 får man en "normal-EPS" (NEPS) på 51 kronor per aktie. Ett ganska bra mått på vad bolagets vinstförmåga legat samtidigt som man väger in kommande vinstnivåer. Det betyder att aktien handlas till ett P/E-tal på 10. För ett bolag av Millicoms kaliber kan man gott och väl applicera en vinstmultipel på 15. Riktkursen blir i så fall 765 kronor. Tittar man enbart framåt enligt vad analytikerna tror så spås en EPS på 35 respektive 39 kronor under 2013 och 2014. Med P/E-15 kan man åtminstone sätta ett värde på 585 kronor. Nu är ju Millicom inne i en blytung investeringsfas sett både till opex och capex. När dessa investeringar är gjorda och börjar ge avkastning så bör värdet på Millicom öka radikalt. Framför allt tror jag att synen på bolaget kommer att förändras i takt med omstöpningen mot mer online-verksamhet.

Nu är jag mycket långsiktig med denna investeringen och avser att ligga kvar med aktien i flera år och dessutom under tiden få riktigt bra utdelningar. Millicom-ledningen har ju flaggat för en progressiv höjning och så sakteliga bör bolaget nå samma procentsatser på utdelningen som de mer tradionella operatörerna.
Jag noterar exempelvis att Swedbank spår en direktavkastning för Millicom 4,3 % 2014 och 5,2 % 2015.

Köpte idag 55 Millicom till kursen 510,50 kr.

Följande utdelningar/inlösen har nu inkasserats:


Datum                    Aktie                       Utdelning                      Totalt
17 jun                     Betsson IL                9,46 kr                           946 kr
14 jun                     Tele2 IL                    28 kr                             28000 kr
5 jun                       Alliance Oil pref        7,5 kr                             825 kr
21 maj                    Tele2                        7,10 kr                           7100 kr
1 maj                      Avega                       1 kr                                1000 kr
25 apr                     Ratos                        3 kr                                990 kr
4 apr                       Sagax pref                0,5 kr                             575 kr
4 apr                       Klövern pref             2,5 kr                            1125 kr
14 mar                    Northern Offshore     0,31 kr                          316 kr
5 mar                      Alliance Oil pref        7,5 kr                            825 kr
4 jan                       Klövern pref             2,5 kr                             125 kr
21 dec                    Seadrill                     5,6 kr                             1736 kr

Totalt                                                                                           43563 kr

3 kommentarer:

  1. Trevligt att någon mer ser ett intresse i Millicom. Jag har kännt mig lite ensam på det området.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror mycket på bolaget. Känns som ett klockrent case på ett par års sikt. Att Albrecht gått över till MICC känns också positivt. Tyckte han gjorde ett mycket bra jobb på MTG.

    mvh

    SvaraRadera
  3. Jag delar din uppfattning. Anledningen till Albrecht har fått ta över Millicom är ju att han kan försäljning och online samt media. Millicom är enl min bedömning börsens mest underskattade bolag. Jag är övertygad att detta bolag kommer att vara börsens kelgris framöver. För den försiktige kan Kinnevik vara ett alternativ, men jag har gått all in på Millicom eftersom jag tror på bolaget utifrån intjänandeförmåga och deras tillväxtprofil.

    SvaraRadera