tisdag 25 juni 2013

Utdelning Seadrill

Förra veckan inkasserades kavrtalsutdelningen från Seadrill. Denna gången höjdes utdelningen till 0,88 dollar, vilket omräknat till kronor blev så mycket som 5,63 kronor. Totalt sett fick jag in knappt 3800 kr. Skulle man implicera att bolaget håller denna nivån varje kvartal ligger utdelningen på årsbasis nu på 22,52kr (4*5,63). Det ger en direktavkastning på 8,7 %, givet oförändrade valutakurser.

Datum                    Aktie                       Utdelning                      Totalt
20 jun                     Seadrill                     5,63 kr                           3763 kr
17 jun                     Betsson IL                9,46 kr                           946 kr
14 jun                     Tele2 IL                    28 kr                             28000 kr
5 jun                       Alliance Oil pref        7,5 kr                             825 kr
21 maj                    Tele2                        7,10 kr                           7100 kr
1 maj                      Avega                       1 kr                                1000 kr
25 apr                     Ratos                        3 kr                                990 kr
4 apr                       Sagax pref                0,5 kr                             575 kr
4 apr                       Klövern pref             2,5 kr                            1125 kr
14 mar                    Northern Offshore     0,31 kr                          316 kr
5 mar                      Alliance Oil pref        7,5 kr                            825 kr
4 jan                       Klövern pref             2,5 kr                             125 kr
21 dec                    Seadrill                     5,6 kr                             1736 kr

Totalt                                                                                           47326 kr

5 kommentarer:

  1. Efter din text om Seadrill har jag tittar på bolaget och det ser intressant ut. Men jag är lite osäker på om det kommer dras utländsk källskatt på utdelningarna.
    Har du dina aktier på ett investeringsparkonto/kapitalförsäkring eller en vanlig depå?

    SvaraRadera
  2. Två tillägg till mitt tidigare inlägg:
    Tittat på bolaget skall det vara.

    Tack för en väldigt intressant blogg.

    SvaraRadera
  3. Nu kan inte jag svara för Bonde men själv har jag en del amerikanska aktier i en IKS på Aktieinvest. På utdelningen från dessa dras 15% skatt, men motsvarande summa rapporteras in till skatteverket så jag får göra avdrag på summan.

    Exakt hur avdraget funkar har jag ännu inte helt koll på.

    SvaraRadera
  4. Hej, för tillfället ligger de i en vanlig depå men ska i dagarna realisera vinsten och flytta de till min ISK på Avanza.

    SvaraRadera
  5. Det dras ingen utländsk källskatt om du äger Seadrill i en ISK. Jag har det själv noterade vid utdelning som sagt att det inte drogs någon skatt. Ringde Avanza och kollade upp varför och anledningen är att de är registrerade på Malta.

    SvaraRadera