tisdag 20 mars 2012

Gått ur H&M

Så hände det till slut. Jag har gått ur H&M, i varje fall tillfälligtvis. Jag hade egentligen tänkt att ligga kvar i denna finfina aktie med tanke på dess fina kvalitéer. Tycker dock aktien stuckit iväg lite väl långt sista tiden och värderingen ser ansträngd ut, både i absoluta och relativa termer. Direktavkastningen har också kommit ned en del.

Har också varit lite bekymrad över att så många analytiker varit odelat positiva till aktien. Det brukar betyda att det finns en relativt stor nedsida om aktien väl börjar falla. Igår sänkte dock SEB sin rekommendation till behåll och lite senare ramlade Morgan Stanley in med en sänkning. Gissar att fler banker kan komma att plocka ned sina rekar en del framöver. Hoppas att man kan komma in billigare senare under våren.

Köpte även in ett gäng Seadrill-aktier igår för pengarna jag fick för försäljningen av Skistar. Har länge sneglat på det bolaget och gillar vad jag sett. Tycker aktien ser klart lågt värderad ut och direktavkastningen är makalöst bra. Snittprognoserna för 2012-2013 indikerar en utdelning på motsvarande cirka 8 procent. Seadrill är Bermuda-baserade och delar ut varje kvartal och det tycker jag känns bra eftersom jag avser återinvestera utdelningarna.

Aktien har backat något efter rapporten. Tyckte denna såg helt ok ut med bra siffror och en höjd utdelning. Dock aviserade storägaren John Fredriksen att han kommer att sälja en hel del aktier. Jag tar dock inte det på speciellt stort allvar eftersom aktien utvecklat sig starkt de senaste fem åren och han troligen behöver pengarna på annat håll (läs: rädda Frontline). Efter rapporten har några banker sänkt sina rekar och estimaten borde ha kommit ned en del. Utsikterna för sektorn ser starka ut och dagsraterna har kommit upp över 600.000 dollar per dag.

Enligt Bank of America handlas aktien till P/E 10,3 sett till prognosen för 2013 med en rabatt mot amerikanska offshoreborrningsföretag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar