tisdag 6 mars 2012

Portföljen

Första målet är att komma upp i ett portföljvärde på 1 Mkr. I dagsläget är min enkla portfölj värd dryga 205.000 kr. Alltså är det en bit kvar till den åtråvärda miljonen. Har dock också ett delägande i en aktiesparklubb där andelen är värd ca 40.000. Den portföljen räknar jag dock inte in.

Bolag                    Antal                 Portföljandel
HM 215 25%
Fortum 230 19%
Tele2 200 12%
Avega  800 12%
Gjensidige 250 10%
Skistar 200 8%
Svedbergs 483 8%
Intrum Justitia 40 2%
Odd Molly 100 2%

Likvida medel                                           2 %


Med denna portföljen får jag i dagsläget ut knappt 12.000:- i utdelning i år. Det ger en direktavkastning sett till inköpsvärdet på goda 6 procent. Ganska hygglig procenttal, men något som jag givetvis jobbar på att få upp så klart. Detta genom ytterligare inköp och förhoppningar på att mina innehav ska göra utdelningshöjningar kommande åren. Sett till marknadsvärdet är direktavkastningen 5,8 procent.

För att jag ska kunna klara mig på utdelningar (passiv inkomst) så behöver jag troligen 200.000:- per år i utdelningar. Så idagsläget taktar jag 6 % av det (12/200). Räknar man baklänges så behövs det mellan 3,3-3,4 miljoner kronor för att få ut 200.000:- i utdelning givet en direktavkastning på 6 %.

Så - hur ska jag göra för att komma upp i till dessa summor? Jag månadssparar i dagsläget 1.500:- per månad i aktier. Utöver det brukar jag sätta in det som blir kvar på lönekontot när månaden är slut.

Om ca 1 månad ska jag byta jobb. Det kommer att i princip ge mig samma lön men eftersom det ligger mycket närmare där jag bor kommer jag att tjäna en hel del i transportkostnader, parkering mm. Kommer också att få vissa bättre förmåner på mitt nya jobb som jag hoppas gör att jag kommer att summera varje månad med ett större överskott och därmed mer insättningar. Kommer också att få en bra slutlön där relativt mycket semester och övertid ska betalas ut. Jag tror och hoppas att detta kommer att motsvara cirka 3 månadslöner och desssa kommer initialt att gå rakt in på aktiedepån. Ev att jag sparar undan en del på ett buffertkonto som jag har.

I dagsläget är jag helt inne på att köpa norska djuphavsborrningsbolaget Seadrill för dessa "extrapengar". Denna aktien ger 8 % i direktavkastning, via kvartalsvisa utdelningar. Fördelen med att få kvartalsvis utdelning är att man ganska snabbt kan bygga upp en rejäl position genom att återinvestera utdelningen varje gång den dyker in på kontot. En aktiepost på 200 Seadrill-aktier avkastar i dagsläget 4.000:-. Detta tror jag kan bli en bra bas tillsammans med H&M, Fortum, Avega och Tele2 i min framtida utdelningsportfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar