onsdag 21 mars 2012

Nya innehav

Sålde ju av mina H&M-aktier nyligen efter en stark utveckling. Valde att parkera dessa pengar i tre aktier tills dess att det är lagom att gå in i H&M igen. Valde Tele2, Nokia och Northern Offshore.

Än så länge har denna korgen av aktier gått bättre än H&M. Men det har ju bara gått en dag så det är på tok för tidigt att dra några som helst slutsatser kring detta. Hoppas att man kan fånga upp H&M igen kring 220-230 kronor.

Kommer ev sälja Fortum. Återkommer om det.

5 kommentarer:

  1. Jag förstår verkligen inte hur du tänker herr bonde!!! Till att börja med så köper man inte H&M på kort sikt, ALDRIG. För det andra går man in (givet dagens p/e) vid mellan 180-210.

    HM äger man på minst 5 års sikt och man behöver egentligen aldrig sälja utan åka med både ner och upp för att öka vid bra pris. På så vis kan man ta del av en alltid god utdelning och få bra ränta på ränta- effekt över tid.

    Att du sedan ersätter ett bra bolag med att sprida ut dina stålar i tre andra bolag leder ju till att du får betala courtage 4 ggr. Du får sedan betala courtaget 4 ggr till när du tar ut dina pengar och köper tillbaks HM.

    Jag trodde inte du jobbade såhär med dina pengar. Inte ett bra sätt att bli rik mannen.

    mvh//Daniel

    SvaraRadera
  2. Hey mr Danny boy,
    jag håller inte med, alla bolag har sitt pris och således även HM. Exempelvis ett köp på 200 och sälj på 250 är definitivt inte mer fel än att behålla. Det beror på marknaden. Dock så skulle inte jag heller sprida innehavet på 3 nya aktieslag. Inte för courtagets skull, utan jag strävar efter att koncentrera mig. Jag drar mig hellre för att köpa och istället ha mycket rätt när jag har det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Courtaget tycker jag inte spelar någon större roll i just detta sammanhanget. Klart om man hade haft nån storbank med 100 lappen i courtage så kan det ju vara en faktor. Men jag brukar inte ha med edt i beräkningen som en avgörande faktor. Just i detta fallet räknar jag kort med att H&M kommer att backa och väljer därför att placera om pengarna tills dess jag ser en mer lämplig nivå.

      Jag håller dock med om att H&M är en aktie man köper på lång sikt. Men även bra aktier blir tyvärr mkt dyra och det kan finnas bättre placeringar på kort eller medellång sikt.

      Att placera i tre nya aktier ser jag mer som en riskspridning.

      Radera
  3. Vad då dyr? Jag förstår verkligen inte. Aktier kostar inte att äga...det är gratis. Det är att köpa och sälja som kostar. Så vitt jag vet så finns ingen förvaltningskostnad för någon enskild aktie.

    Anonym: Vad då alla aktier har sitt pris? Om bonden köpte aktierna billigare än han sålde dem för så var det ju dyrare att sälja än om han hade behållit. Att en aktie varierar i värde innebär att de blir billigare och dyrare att köpa men inte att fortsätta äga.

    Vad gäller courtaget så spelar ett mindre courtage så klart mindre roll än ett större. Frågan är dock...hur många köp och sälj har bonden på ett år? Oavsett så tenderar även billiga köp och sälj att i längden påverka resultatet på depån.

    Det som främst förvånar mig är att ni tycker det verkar bra att sälja börsens finaste bolag i ett tillfälligt hack en dryg månad före utdelning?

    Jag önskar er dock lycka till med era investeringar.


    mvh//Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag skriver dyr så menar jag relativt (värdering av vinsterna). Både jämfört med andra bolag och jämfört med H&Ms historiska snitt. Går aktien ned och man kan köpa tillbaka den "billigare" så kan affären omöjligt vara negativ. Det har jag verkligen svårt att se.

      H&M är ett jättebra bolag och aktien har finfina kvalitéer. Kommer absolut komma tillbaka som aktieägare, men då lite senare då p/e-talet ligger under 21-22. Tycker dock Daniel har en bra poäng också, men jag tror det här blir bra på sikt.

      mvh BSM

      Radera